eXTReMe Tracker
Gribskov Kommune, på toppen af Sjælland
 
       
Museumstoget

Billeder af stationerne på Lokalbanen

 
Nye tog på Lokalbanen
De gamle Y-tog, de ældste fra 1960erne, er nu afløst af nye tog at typen Coradia Lint 41
Y-tog på Helsinge Station 10 nov 2006 Coradia Lint 41 på Helsinge Station 10 nov 2006
 
 
Coradia Lint 41
 
Coradia Lint41 togene er bygget af Alstom i Salzgitter-Wadenstedt i Tyskland og erstatter i løbet af 2006 og 2007 alle Y-togene på Gribskovbanen. Lint er en betegnelse for togets tyske beskrivelse, Leichter innovativer Nahverkehrs-Triebwagen, typebetegnelsen 41 refererer til togsættets længde i meter, toget er med to koblede vogne. Der bygges også en model som har betegnelsen 27, det er en enkeltvogn.
Coradia Lint togene er udstyrede med 2 miljørigtige motorer af EURO 3 norm, med hver 315 kW eller 435 HK, ialt 870 HK til rådighed. Togets topfart er 120 km/t, denne hastighed udnyttes dog ikke på Lokalbanen.
Togsættet har gode og komfortable pladsforhold med gennemgang i hele togets længde. Toget er indrettet med lavtgulvsområde ved indstigningsdøre, hvilket tilgodeser passagerer med barnevogne og cykler. En platform skydes automatisk frem under dørene så indstigningen sikres.
I toget findes billetautomater, flexrum, passagertællesystem, klimaanlæg, videoovervågning og dørovervågningssystem.

0

Fakta om Coradia Lint41   De nye tog afløser de gamle Y-tog som har trafikeret skinnerne siden sidst i tresserne. De er nu, trods flere hovedreparationer og motorskift, tjenlige til at blive udskiftet. De gamle Y-tog har tjent mange banestrækninger i Danmark, både i Nordsjælland, i Jylland og på Lolland-Falster,
De blev fremstillet af togfabrikken i Uerdingen i Sydtyskland.
   
Totallængde 41,81 m
Max Toglængde 3 sæt
Antal siddepl. 128
Motoreffekt 2x315 kW
Kraftoverføring Hydraulisk
Totalvægt 79 tons
Egenvægt 69 tons
 
Desiro
 
Desiro toget kørte fra 2001 til 2006 på strækningen mellem Gilleleje og Helsingør. Toget er udrustet med ATP og er det eneste af denne type.
Togsættet har gode og komfortable pladsforhold med gennemgang i hele togets længde. Toget er indrettet med lavtgulvsområde ved indstigningsdøre, hvilket tilgodeser kørestolsbrugere samt medtagning af barnevogne og cykler.
I toget findes billetautomater, flexrum, automatiske skydetrin, passagertællesystem, klimaanlæg og dørovervågningssystem.
Desiro er nu afløst af Coradia Lint 41, og kører nu bl. a. på Skagensbanen.

0

Fakta om Desiro   Den 17. marts 2001 kørte det nye togsæt første gang mellem Hornbæk og Helsingør med adskillige inviterede gæster, mens der den 18. marts 2001 var to gratis prøveture for publikum arrangeret af Hornbækbanen og HUR.
Desiro er Siemens standardtog til lokalbanerne i Europa. Udviklingen af Desiro foregik sidst i halvfemserne, og de kører nu på mange strækninger i hele Europa.

Karrieren på Hornbækbanen varede dog kun 5 år.
   
Totallængde 41,7 m
Max Toglængde 1 sæt
Antal siddepl. 125
Antal ståpl. 90-100
Motoreffekt 2x315 kW
Egenvægt 66 tons
   
Link til Lokalbanen- - Link til Alstom
 
Coradia Lint 41 og Y-tog mødes i Helsinge
10 nov 2006
Desiro på Karinebæk trinbrædt 31 okt 2004
Y-tog mødes på Helsinge Station 18 marts 2003 Y-tog forlader Helsinge på vej mod Hillerød 18 marts 2003
Y-tog mødes på Helsinge Station 18 marts 2003 Coradia Lint 41 i Høbjerg Hegn 10 nov 2006
 

 

 

 

eXTReMe Tracker